NVIDIA TEGRA 3
MOBİL İŞLEMCİLER
Dünyanın ilk mobil süper işlemcileri olan NVIDIA®
Tegra® 3 dört çekirdekli işlemciler, geniş bir mobil cihazlar serisinde
benzersiz performans sunuyor.
Tüm mobil cihazlarınızda mobil performansınızı NVIDIA
Tegra işlemcilerle çok daha ilerilere taşıyın. Olağanüstü çoklu görev. Diğer
işlemcilere oranla iki katan varan hızla, ultra sorunsuz web tarama. Konsol
kalitesinde oyun. Ve dünyada bulabileceğiniz en iyi pil tasarrufu teknolojisi.
Göz kamaştırıcı grafikler için HD video kapasiteleri bile devrede.
ANA YENİLİKLER
§ Pil Koruyucu Çekirdek** ile birlikte, Dört Çekirdek** - NVIDIA'nın yenilikçi Variable SMP mimarisi gerektiğinde her bir çekirdeğin iş yüküne göre
bağımsız ve otomatik olarak etkinleştirilmesi veya etkisizleştirilmesi ile,
dört performans çekirdeğinin maksimum çoğuşma için kullanılmasına olanak
sağlıyor. Tek pil koruyucu çekirdek (ya da yardımcı çekirdek) aktif standby,
müzik ve video gibi düşük güçte çalışan işleri yürütür ve işletim sistemi ile
uygulamalara şeffaftır. AKILLI
§ NVIDIA DirectTouch™* -
Dokunma duyarlılığını iyileştiren ve dokunma işleminin bir kısmını NVIDIA®
Tegra® 3 işlemciye yönelterek güç tüketimini azaltan patent aşamasındaki bir
mimaridir.
§ 3D Stereo Oyun* –
Bu olanak, OpenGL tabanlı oyunları ve uygulamaları otomatik ve gerçek zamanlı
olarak Stereo 3D'ye dönüştürmek için NVIDIA’nın ödüllü NVIDIA 3D Vision® teknolojisinden
yararlanır.
§ NVIDIA PRISM Ekran Teknolojisi* – PRISM (veya Piksel Renderleme Yoğunluğu ve
Doygunluk Yönetimi) önemli ölçüde uzatılmış pil süresi ile aynı görsel kaliteyi
sunmak için eşzamanlı olarak piksel rengini iyileştirirken mobil arka ışık
gücünü düşürür.
NVIDIA Tegra 3: (4
çekirdekli işlemci)
NVIDIA tarafından, mobil cihazlar için geliştirilen dört çekirdekli işlemci Tegra 3’ün ilk cihazları HTC EDGE ve Asus Transformer Prime oldu. HTC EDGE 4.7 inç büyüklüğünde bir ekrana sahip Android 4.0 işletim sistemi ile çalışan bir telefon. Asus Transformer Prime ise 10.1 inç büyüklüğünde bir tablet.
Yüksek performans, düşük pil kullanımı
Tegra 2’den 5 kat daha performanslı çalışabilen yeni nesil işlemci Tegra 3, web sayfalarını daha hızlı yüklüyor, uygulamaların ve oyunların çalışmasını hızlandırıyor, daha yüksek ekran çözünürlüklerini destekliyor ve video oynatırken takılmaları engelliyor. Geliştirilen bu özelliklerine karşılık yine bir önceki modelinden daha az enerji harcıyor. Tegra 3 üzerinde yer alan çekirdeklerin hızları 1.3 GHz’a kadar çıkabiliyor. Tegra 3, 2560 × 1600 px çözünürlüğe kadar destek veriyor.
Aslında 5 çekirdekli
NVIDIA Tegra 3, ana dört çekirdeğinin haricinde “companion core” olarak isimlendirilen bir çekirdeğe daha sahip. Bekleme ekranında sadece bu özel işlemci çalışıyor. Bir uygulama veya oyun açtığınızda diğer dört çekirdek ihtiyaca göre devreye giriyor. Cihaz uygulama veya oyun açıkken beklemeye alınırsa yine companion core çalışıyor ve bu şekilde güç tasarrufu sağlanmış oluyor.
NVIDIA tarafından, mobil cihazlar için geliştirilen dört çekirdekli işlemci Tegra 3’ün ilk cihazları HTC EDGE ve Asus Transformer Prime oldu. HTC EDGE 4.7 inç büyüklüğünde bir ekrana sahip Android 4.0 işletim sistemi ile çalışan bir telefon. Asus Transformer Prime ise 10.1 inç büyüklüğünde bir tablet.
Tegra 2’den 5 kat daha performanslı çalışabilen yeni nesil işlemci Tegra 3, web sayfalarını daha hızlı yüklüyor, uygulamaların ve oyunların çalışmasını hızlandırıyor, daha yüksek ekran çözünürlüklerini destekliyor ve video oynatırken takılmaları engelliyor. Geliştirilen bu özelliklerine karşılık yine bir önceki modelinden daha az enerji harcıyor. Tegra 3 üzerinde yer alan çekirdeklerin hızları 1.3 GHz’a kadar çıkabiliyor. Tegra 3, 2560 × 1600 px çözünürlüğe kadar destek veriyor.
Aslında 5 çekirdekli
NVIDIA Tegra 3, ana dört çekirdeğinin haricinde “companion core” olarak isimlendirilen bir çekirdeğe daha sahip. Bekleme ekranında sadece bu özel işlemci çalışıyor. Bir uygulama veya oyun açtığınızda diğer dört çekirdek ihtiyaca göre devreye giriyor. Cihaz uygulama veya oyun açıkken beklemeye alınırsa yine companion core çalışıyor ve bu şekilde güç tasarrufu sağlanmış oluyor.
Nvidia'nın yeni nesil Tegra 3 platformuna ilişkin kapsamlı bir makaleyi geçtiğimiz haftalarda sizlerle paylaşmıştık. Kal-El kod adını taşıyan ve endüstrinin dört çekirdekli ilk mobil SoC platformu olan Tegra 3'ü kullanan Asus Transformer Prime'ın bugün lanse edilmesiyle birlikte yeni işlemcinin genel özelliklerini bir kez daha hatırlamak istedik.
Tegra 2 platformuyla endüstride ilk defa çift çekirdekli Cortex-A9
işlemcisini kullanıma sunan ve bu sayede çok çok sayıda akıllı telefonda
kendine yer bulan Nvidia, aynı zamanda Google'ın tabletler için geliştirdiği
Honeycomb kod adlı Android 3.0 işletim sistemi için referans platform
sağlayıcısı olmayı başarmıştı. Tegra 2'nin halefi olarak tasarlanan ve ilk
tanıtımı Şubat ayındaki Mobil Dünya Kongresi'nde yapılan Tegra 3 platformuyla
Nvidia, ir yandan performansı arttırırken, diğer taraftan güç tüketimini daha
da aşağı çekiyor.
Tegra 2 ile kıyaslandığında Tegra 3'ün zar boyutunda neredeyse iki kata
yakın bir büyümeden söz edebiliriz zira Tegra 2'nin 49mm2 olan zar boyutuna
karşılık Tegra 3 ise 80mm2. Bu durumun arkasında yatan asıl neden, işlemci
çekirdeklerinde ve grafik işlem birimlerinin sayısındaki artışa rağmen üretim
teknolojisinin korunmuş olması zira her iki platform da TSMC tarafından 40nm
fabrikasyon süreciyle üretiliyor. Tasarım olarak Tegra 2 ve Tegra 3'ün benzer
izler taşıdığını ancak derinlere inildikçe ciddi farklılıkların ortaya
çıktığını görüyoruz. Çatı tasarım olarak her iki platform da ARM'ın ARMv7
mimarisini temel alan Cortex-A9 tasarımını esas alıyor ancak Tegra 3'teki
yenilikçi yaklaşımlar dikkatlerden kaçmıyor.
x86 arenasından farklı olarak çok sayıda üreticinin yer aldığı SoC pazarı
için uzun vadede liderlik hedefi koyan Nvidia, yarıiletken tasarımındaki
uzmanlığı ve sahip olduğu GPU teknolojileri ile fark yaratacağını sık sık dile
getiriyor. Qualcomm, Samsung ve Texas Instruments gibi firmalardan farklı
olarak çift çekirdekte performansı arttırmak yerine çekirdek sayısını arttırma
yoluna giden Nvidia, aynı zamanda yenilikçi tasarım anlayışı sayesinde
verimliliği arttırıyor. Bu noktada Nvidia'nın altını çizdiği temel nokta
Değişken Eşzamanlı Çoklu İşlem teknolojisi. Bu sayede hangi çekirdeklerin
kullanılacağı ve hangi saat hızlarında çalıştırılacağı dinamik olarak
ayarlanarak, performans ve güç tüketimi arasında denge kurulabiliyor. Tabi buna
temel görevler için devreye giren +1 konfigürasyonundanki beşinci çekirdek te
eklenerek çok daha güçlü ve verimli bir işlemciye imza atılmış.
Tegra 2'den farklı olarak Tegra 3'te öne çıkan güncellemelerden biri de,
NEON desteği. ARM tarafından geliştirilen Medya İşlem Motoru ile sağlanan bu
destek Tegra 2'de bulunmuyordu. Medya uygulamalarında ciddi performans artışı
getirecek olan NEON komut seti desteğinin, Nvidia'nın rekabet gücünü arttıracak
detaylardan biri olduğu söylenebilir. Tegra 3'te L1 ve L2 bellek birimlerinin
boyutları ise Tegra 2 ile aynı tutulmuş yani L1 için 32Kb/32Kb, L2 içinse 1MB olarak
sabitlenmiş. Bilindiği üzere zar üstü bellek birimlerindeki artış, transistör
sayısını ciddi şekilde arttırabiliyor ve bu durum ultra-düşük güç tüketimli
işlemciler için enerji verimliliği adına işleri daha da zorlaştırabiliyor ki
üretim teknolojisinin aynı kaldığı da dikkate alınırsa Nvidia'nın burada
ağırlıklı olarak enerji verimliliğini dikkate aldığı söylenebilir.
Tabi
çekirdek sayısı iki kat artarken, bellek kapasitesinin sabit kalması
"darboğaz" yaşanır mı sorularını da akıllara getirmiyor değil fakat
bu noktada devreye giren Nvidia, dört çekirdeği tam anlamıyla dolduracak
kullanım senaryolarının pek olmayacağından sıkıntı yaşacağını düşünmüyor. Diğer
taraftan L2 bellek erişiminin, Tegra 2 ile kıyaslandığında Tegra 3 üzerinde iki
döngü daha hızlı olduğunu, L1 bellek erişiminde değişiklik yapılmadığını not
düşelim. L2 bellek biriminin saf çalışma frekansı hakkında ise şu an açıklanmış
bir detay bulunmuyor.
Yarıiletken tasarımında temel ilkelerinden birinin bir kez daha karşımıza
çıktığını söyleyebiliriz. Temel tasarım özellikleri ve kullanılan mimari
açısından radikal değişiklik içermeyen çiplerde, performans artışı için
genellikle frekans arttırımına gidilir ki burada Nvidia'nın da benzer bir adım
attığını ve Tegra 2 ile kıyaslandığında hızları yükselttiğini görüyoruz.
Bilindiği üzere Tegra 2 platformu 1GHz'de çalışıyordu ve pazara yaygın olarak
sunulmayan 1.2GHz hızında bir temsilcisi (Tegra 2 3D) daha bulunuyordu. Tegra
3'te ise tepe hızın 1.4GHz olarak belirlendiğini görüyoruz. Bu noktada
işlemciye binen yük durumu ve çekirdek kullanım oranı büyük önem taşıyor zira
tam yük altında görev yaparken en yüksek frekans olarak 1.3GHz'e kadar çıkan
Tegra 3'te, daha hafif yük durumlarında ise hız 1.4GHz olarak belirlenmiş
durumda. Beşinci çekirdeğin hızı ise 500MHz'de tutulmuş.
Tegra 3 yongada sistem platformu için öne çıkan en dikkat çekici güncellemelerden biri de GPU üzerine. GPU tarafındaki güncellemenin mimari güncellemeden öte brute force olarak tanımlayabileceğimiz saf gücü, bilek gücünü arttırmaya yönelik evrimsel bir güncelleme olduğunu söyleyebiliriz. Tegra 2'deki grafik yongası ile aynı mimari anlayışın bir sonucu olan Tegra 3 grafik yongasından, yerini alacağı modele göre iki kat daha fazla yani 8 adet Pixel Shader ile geldiğiniz görüyoruz. Vertex Shader sayısında ise herhangi bir değişiklik bulunmuyor yani Tegra 2'de olduğu gibi Tegra 3'ün de 4 adet Vertex Shader ile geldiğini görüyoruz. Nvidia'nın, SoC için şu anda birleştirilmiş shader tasarımını tercih etmediği, bu yöndeki güncellemenin muhtemelen Tegra 4 ile geleceğini söyleyebiliriz.
Aynı Şubat ayında Mobil Dünya Kongresi'nde yaptığı açıklamaya benzer
şekilde Nvidia, bellek veri yolu desteğinin sıkıntı yaratmayacağını belirtse
bile, mobil cihazlar için çıkmaya başlayan yüksek yoğunluklu uygulamaların
veriyoluna ne kadar yük bindireceğini zaman gösterecek. Nvidia'nın tek kanal
ile devam etmesinin bir başka önemli nedeni de, çift kanal kontrolcüsünün
faydadan ziyade daha yüksek güç tüketimi nedeniyle zarar getirdiğini
düşünmesi.Tegra 3 ile birlikte Nvidia, video hızlandırma motorunu da güncelliyor
ve 40Mbps'ye kadar 1080p H.264 videolar için sorunsuz hızlandırma yapabiliyor.
Tegra 3 platformu ile satışlarını daha da arttırmayı hedefleyen Nvidia,
bu noktada pazarda ciddi etki yaratması beklenen Windows 8 işletim sistemine
büyük önem veriyor.
Tüm bunlara ek olarak Nvidia, geçtiğimiz aylarda 350 milyon doların
üzerinde bir bedelle satın aldığı Icera'nın geliştirdiği 3G, 4G, LTE iletişim
yongalarını da Tegra'ya entegre etmeyi ve yıl sonunda komple paketler sunmayı
hedefliyor zira pek çok Snapdragon işlemcisinden farklı olarak Tegra 2 ve 3'te
iletişim işlemcisi bulunmuyor yani uygulama işlemcisi olarak Tegra'nın yanına
farklı üreticilerin iletişim yongalarının da koyulması gerekiyor.
KAYNAKÇA
Hazırlayan:Sultan Uysal
0 yorum :
Yorum Gönder